Arinto Nieuws en updates

Batenburg kiest voor Arinto Planning

De Rotterdamse technisch dienstverlener Batenburg heeft beslist de planning van zijn IT-departement te optimaliseren met Arinto. De keuze voor Arinto als intelligente planningstool past naadloos in het DNA van Batenburg: “Smarter Focus. Brighter Tomorrow.”

Batenburg Techniek werkt in het hart van de smart industry, en richt zich op het slimmer, veiliger en duurzamer maken van de industrie en infrastructuur. Elke dag opnieuw geven meer dan 1000 specialisten het beste van zichzelf om klanten te ondersteunen. Het optimaliseren van al deze processen was voor Batenburg van cruciaal belang. Zij waren voor hun interne IT-dienst nadrukkelijk op zoek naar een planningstool die niet alleen overzichtelijk en makkelijk te gebruiken is, maar die ook rekening kan houden met meerdere randvoorwaarden van een opdracht. De beschikbaarheid van een medewerker en de urgentie van de opdracht zijn daar enkele voorbeelden van.

Arinto gaat verder dan andere oplossingen.

Klanten als Batenburg zijn perfecte voorbeelden die aantonen hoe specifiek Arinto kan worden ingezet. Als een planning zeer complex wordt omdat er met uiteenlopende vereisten moet rekening gehouden worden bereiken veel toepassingen vaak hun limiet.

Een optimale planning ligt aan de basis van een bedrijf dat het beschikbare personeel zo efficiënt mogelijk inzet. Dit bespaart tijd en kosten die men vaak wilt vermijden. Anderzijds verbetert een optimale planning de interne communicatie tussen collega’s en andere departementen.”

Meer info over de toegevoegde waarde van Arinto voor Batenburg wordt later in dit traject toegevoegd in de officiële case.

Hoe kunnen wij jou helpen?

Beter plannen is beter werken. Kunnen we daarbij helpen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking. We lichten graag toe wat een optimale planning voor jouw bedrijf zal betekenen.

lees meer
Michiel VossenBatenburg kiest voor Arinto Planning

Interview met Bart Cleeren

Recent groeide ons team uit met nieuweling Bart Cleeren. We stellen hem graag even aan jullie voor op basis van enkele vragen en antwoorden.

Bart, wat is jouw rol binnen Arinto?

Ik ben een full stack-developer, en dus programmeer zowel de front- als backend-functionaliteiten van Arinto Planning software.

Hoe ervaarde je het sollicitatieproces bij Arinto?

Mijn sollicitatie bij Arinto verliep volledig zonder stress, ondanks dat het wèl één van mijn eerste sollicitatiegesprekken was. Ik werd zeer goed onthaald door iedereen, echt een leuke ervaring.

Hoe heb je gevierd dat je bij Arinto kon beginnen werken?

In eerste instantie spring je een gat in de lucht, natuurlijk. Ik heb daarna enkele vrienden opgetrommeld om samen iets te gaan drinken op café.

Wat is je grootste uitdaging geweest tot nu bij Arinto?

Angular leren was sowieso een uitdaging. Angular is een scriptietaal van Google die ik nog niet kende, maar die we bij Arinto zeer intensief gebruiken. Ik heb in het begin enkele weken lang filmpjes gekeken over hoe het werkt en ben er nog steeds over aan het bijleren. Een dikke pluim ook voor mijn collega’s. Hun ondersteuning in dit leerproces is fantastisch!

Ik kijk enorm uit naar de uitdagingen die er nog aan gaan komen. Tijdens mijn opleiding kregen we ooit de opdracht een zeer ingewikkeld programma te schrijven. Dat Eureka-moment, waarbij debugging geen fouten meer tegen kwam,  is geweldig. Op dat moment weet je dat je een moeilijke taak tot een goed einde gebracht hebt. Ik hoop dat soort gevoelens bij Arinto nog zeer regelmatig te mogen ervaren.

Een goede planning helpt om….

Je werkdag productiever te maken. Dat is weliswaar een werkpuntje voor mij.

Je bent jarig en trakteert je collega’s op….?

Zelfgemaakte brownies, zonder twijfel. En dan bedoel ik ook echt zelfgemaakt, hè. Ik doe niet mee aan die Dr. Oetker-pakjes waarbij je eigenlijk geen werk hebt. Als ik brownies maak dan begin ik van nul te werken. Jammer genoeg ben ik net verjaard. Het zal dus nog even duren eer mijn collega’s kunnen oordelen of mijn brownies op iets trekken of niet.

Had je 10 miljoen, wat zou jij dan doen?

Een huis kopen. Ik zou niet weten wat ik anders zou kopen. Een huis is een slimme investering, en je bent voor altijd verlost van huurkosten. Wie zou dat niet willen?

lees meer
Michiel VossenInterview met Bart Cleeren

Planning voor Steden en Gemeenten

Optimale planning voor Steden en Gemeenten!

Steden en gemeenten krijgen burgermeldingen via verschillende kanalen, van
omgevallen bomen tot suggesties voor een mooiere stad. Of ze ook optimaal ingepland en uitgevoerd worden? Het antwoord is vaak “neen”.

Om een efficiënte oplossing te bieden organiseerden Arinto en TOPdesk op 29 oktober 2019 een seminarie “Van burgermelding naar optimale planning” in het Provinciehuis in Leuven. Tijdens het seminarie ontdekten afgevaardigden van diverse steden en gemeenten hoe ze snel en efficiënt burgermeldingen kunnen inplannen én uitvoeren dankzij een koppeling van de Arinto planning software met de service management software van TOPdesk. De steden van de toekomst? Die kiezen voor digitalisering.

Wij hadden na het seminarie een kort gesprek met Kristof Briers, samen met Koen Van
Wijmeersch managing partner en eigenaar van Arinto. Bent u benieuwd naar de voordelen van Arinto voor jouw stad of gemeente? Ontdek het hieronder!

Van burgermelding naar optimale planning!

Kristof, Arinto organiseerde zonet samen met TOPdesk een seminarie voor steden en gemeenten. Welke problemen ervaren steden en gemeenten vaak op het gebied van planning?

Kristof: Steden en gemeenten kampen met een aantal problemen. Het grootste probleem is dat de planning meestal niet gecentraliseerd is. Daardoor hebben steden en gemeenten vaak geen duidelijk overzicht van wat er concreet moet gepland en uitgevoerd worden.

Uit de debatten vandaag bleek duidelijk dat steden en gemeenten onvoldoende controle hebben over de kwaliteit van hun planning. Plannen we eigenlijk wel volgens wat er nodig is? Zijn we onze mensen optimaal aan het benutten? Hebben we voldoende zicht op bezettingseisen? Kunnen we hieruit een goede capaciteitsplanning opmaken?

Vaak denken en plannen steden en gemeenten “lukraak”. Met de beste bedoelingen maar niet optimaal dus. De planning ontstaat vaak chaotisch, op basis van meldingen die via diverse kanalen binnenkomen. 

Daarbij moeten steden en gemeenten heel vaak nog zaken overtypen en is er meestal geen terugkoppeling, bijvoorbeeld van wat er effectief uitgevoerd is en of dit volgens de planning verlopen is.

 

Hoe kan Arinto steden en gemeenten helpen?

Kristof: Arinto geeft steden en gemeenten inzicht in de opdrachten en workload die op hen afkomen, mede dankzij onze integratie met hun meldingenbeheersysteem. Verder kan Arinto ook de controle voeren over wat er uitgevoerd werd volgens de planning.

“Meten is weten is uitvoeren”. Je plant iets en volgt op. Wordt het uitgevoerd volgens de planning? Doet men er langer over dan gedacht? Of andersom: gaat iets sneller dan verwacht? Klopt de planning met de werkelijkheid? Deze input is voor steden en gemeenten noodzakelijk om hun planning voortdurend te verbeteren.

 

Hoe zou je Arinto in drie woorden beschrijven?

Kristof: Geïntegreerd. Efficiënt. Laagdrempelig.

 

Hoe lang duurt een integratietraject ongeveer?

Kristof: TOPdesk met Arinto koppelen, of Arinto opzetten en data in de software zetten, is voor een kleine of grote stad in principe hetzelfde werk. De doorlooptijd van een traject hangt dan ook vooral af van welke en hoeveel stadsdiensten de software zullen gebruiken.

Het IT-traject – als je dit al zo zou kunnen noemen aangezien het om een eenvoudige koppeling gaat – neemt slechts 20% van de integratietijd in beslag. Dat is 2 tot 3 dagen van de totale doorlooptijd.

Het merendeel van de tijd zit met andere woorden in de acceptatie bij de eindgebruikers: we leiden openbare diensthoofden en planners on the job op. Zo kunnen ze de planning steeds meer en uiteindelijk helemaal op zich nemen. 

 

Hoe verloopt een traject van A tot Z?

Kristof: We beginnen altijd met een toelichting tijdens een voortraject. We luisteren naar de behoeften en we vertellen hoe we kunnen helpen… Daarna illustreren we de koppeling van TOPdesk en Arinto. Onze planning software krijgt tijdens deze demo virtuele burgermeldingen binnen vanuit de service management software van TOPdesk.

Wij plannen die virtuele meldingen vervolgens in. Daarna worden ze ook virtueel uitgevoerd door de betreffende stadsdiensten. Tot slot sturen we de registraties en terugkoppeling ook terug naar TOPdesk. We doorlopen dus de hele flow van burgermelding tot planning, uitvoering en terugkoppeling.

Als we nadien een traject starten dan wordt het IT-stuk vaak eerst en petit comité opgepakt. We koppelen Arinto dan met de tijdregistratiesystemen en met TOPdesk, we dragen data over uit andere systemen… Als alles feilloos werkt dan concentreren we ons op de acceptatie bij de eindgebruikers. We leiden dan meestal diverse diensthoofden van de groendienst, wegen en verkeer, het patrimonium… op om de software efficiënt te gebruiken.

Na de eerste demo, als er interesse is, starten we de technische implementatie. Daarna voeren we al snel – afhankelijk van het aantal diensten – een live traject door. Een erg makkelijk en eenvoudig implementatietraject!

 

Welke hinderpalen zien steden en gemeenten vaak wanneer ze Arinto overwegen?

Kristof: Het gaat hier natuurlijk over digitalisering. Niet iedereen ziet dat meteen zitten. Je ziet bijvoorbeeld dat de voordelen van de digitalisering vooral liggen bij de stadsdiensten zelf en de burger die erom vraagt. De uitvoerende diensten op het terrein zien hier echter niet altijd meteen de voordelen van in. Daarom is het ook zo belangrijk om een goede gebruikersacceptatie te garanderen.

 

Wat is het antwoord van Arinto hierop?

Kristof: We zorgen dat onze digitalisering op een laagdrempelige manier naar de eindgebruiker of uitvoerende medewerker komt. We geven de medewerkers die digitaal het sterkst aangelegd zijn als eerste toegang. De andere medewerkers volgen dan meestal vanzelf. 

De valkuilen voor de implementatie van nieuwe software liggen vooral in de acceptatie van medewerkers die de digitalisering eigenlijk niet willen omarmen. Daarom moeten wij zorgen voor laagdrempelige technologie, zodat de juiste gebruikersprofielen snel tot acceptatie komen.

 

Heb je nog inzichten die je wil delen naar aanleiding van het seminarie van vandaag?

Kristof: Veel steden en gemeenten vertelden ons dat ze nog op de klassieke, logge, administratieve manier te werk gaan. Burgermeldingen beheren en plannen is dan ook een must.

Maar… hiervoor is een digitale technologische onderlaag nodig die makkelijk integreert, die voor efficiëntieverhoging zorgt en die laagdrempelig genoeg is om breed geaccepteerd te worden.

Daar kunnen wij met Arinto zeker voor zorgen!

Bedankt voor de boeiende inzichten Kristof. Wij wensen jullie nog veel mooie integratieprojecten toe en we hopen dat steden en gemeenten dankzij Arinto en TOPdesk een optimale planning kunnen opstellen.

Een optimale planning voor jouw stad of gemeente?

Heb je vragen over de mogelijkheden van Arinto voor steden en gemeenten? 

Wil je Arinto graag live aan het werk zien? Aarzel niet om ons te contacteren. We komen graag langs voor een boeiende demo van onze planning software.

lees meer
Kristof BriersPlanning voor Steden en Gemeenten

Wij zijn verhuisd!

De meeste onder jullie wisten dat wij momenteel gevestigd waren in het mooie officecenter te Haasrode. Wij merkten dat onze groei ons meer en meer naar een eigen plekje duwde en dat hebben we gevonden in de Klein Dalenstraat 45A te Herent. In dit trendy pand zullen wij verder werken aan de uitbouw van Arinto.

lees meer
Yeni AdamsWij zijn verhuisd!
Koen Van WijmeerschBlog